Ingmar Bergman: Persona

2010.11.14. 11:43

Bibi napszemüvege
 
Mi történik, ha két nőt kitesznek egy lakatlan szigetre? Őrületbe kergetik egymást, pontosabban az egyik nő kergeti őrületbe a másikat.
Begman Personájában (1966) persze ennél sokkal bonyolultabb a helyzet. Elisabeth Vogler, híres színésznő idegösszeomlást kap; kórházban ápolják mindhiába. A kórház igazgatónője elküldi saját nyaralójába Alma nővérrel; talán a csend a nyugalom szóra bírja az apátiába süllyedt, megnémult színésznőt. Alma nővér kiegyensúlyozott, nyíltszívű segítőkészséggel, lankadatlan türelemmel próbálja szóra bírni a beteget. Elisabeth csak hallgat, és Alma egyre többet beszél önmagáról, emlékeiről, titkairól.
 Az ápoló- beteg viszony fokozatosan átrajzolódik, és Alma nővér személyiségénak kibontakozása egyre inkább Elisabeth hallgatására van utalva. Alma végül már nem létezik Elisabeth nélkül. Bergman a személyiségösszeolvadás képi árbázolását Liv Ullmann és Bibi Andersson arcának felejthetetlen összemontírozásával oldotta meg. Ez a hátborzongató történet a függésről, a női identitásról és magáról a színészmesterségről szól. Emlékezetesek a filmben  nyomasztó fények, az erős napsugárzást visszaverő, szorongást kifejező fehér falak. Ezek ellen Alma nővér napszemüveggel védekezik:
 
 

Szerző: Gjöa

2 komment

Címkék: film bergman

A bejegyzés trackback címe:

https://eszak.blog.hu/api/trackback/id/tr212447716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aSimon 2010.11.15. 14:21:43

Számomra érdekes az is, hogy a nők közötti kapcsolatok miért érdekelnek annyira egy férfi rendezőt. Talán éppen azért, mert a nőket jellemző tulajdonságok így jobban megjelennek? Másrészt a nők előszeretettel kínozzák egymást ezekben a filmekben, nem a kiegyensúlyozott, harmonikus kapcsolatok jellemzők rájuk, hogy finoman fogalmazzak:)

Gjöa 2010.11.17. 00:02:41

@aSimon:
Bergman ennek valóban nagymestere, kicsit már jobban ismeri a nőket, mint ők saját magukat. A Persona végén a néző még azon is elgondolkodik, hogy a két nő esetleg nem egyetlen személyt takar-e. És ha igen, akkor vajon kit? Egy őrült ápolónőt, vagy egy őrült színésznőt? Elég durva...
süti beállítások módosítása